Nelson Mandela-Hsc-English First Paper-unit-1-lesson-1

Nelson Mandela-Hsc-English First Paper-unit-1-lesson-1

Hsc English 1st Paper unit-1 lesson-1 question answer

Word & meaning: Guide-পথ দেখানো, Shackles-বন্দিদশা, হাত বা পায়ের বেড়ি, বাধা, Apartheid-বর্ণবাদ, বর্ণবৈষম্য,
Multi-racial democracy-বহুজাতিক গণতন্ত্র, Icon- প্রতীক, Peace-শান্তি, reconciliation-সম্প্রীতি, সামঞ্জস্যবিধান, মিটমাট, মীমাংসা। embody-সমন্বিত করা, struggle-সংগ্রাম, Justice-সুবিচার, Imprisoned- বন্দী, Decades-দশক, Minority-সংখ্যালঘু, rule = শাসন, resolve =প্রতিজ্ঞা, Emancipation-মুক্তি, Determine- প্রতিজ্ঞাবদ্ধ হওয়া, Bring down-মূল উৎপাটন করা, Civil war-গৃহ যুদ্ধ , Prestige-খ্যাতি, Charisma-সহজাত দক্ষতা, মেধা, Support-সমর্থন, Hate-ঘৃণা করা,Discrimination-বৈষম্য, Manifestation-শাখা-প্রশাখা, তালিকা, Until-যে পর্যন্ত না, Acceptance speech -শুভেচ্ছা বাণী, স্বাগত বক্তৃতা, Heal-সারিয়ে তোলা (Cure), Wound- ক্ষতিগ্রস্ত, আহত (Contusion), Heal-সারিয়ে তোলা (Cure), Wound -ক্ষতিগ্রস্ত, আহত (Contusion), Chasm-ফাটল, Divide-ভাগ করা, আলাদা করা, Achieve-অর্জন করা, Emancipation-মুক্তি, Was awarded- পুরস্কার দেওয়া হয়, He shared-সে ভাগাভাগি করে নেন, Free-মুক্ত করা, Negotiate-আলোচনা করা, বিহিত করা, Prominent-গুরুত্বপূর্ণ, Role-ভূমিকা, Advocate-প্রবক্তা, Dignity-মর্জাদা, Repression-নিপীড়ন, Adoring, Loving, venerating-প্রিয়, Revered-সম্মানিত, Celebrity-বিখ্যাত ব্যক্তি, Epicenter-কেন্দ্র, Nobel Laureate-নোবেল বিজয়ী, Remark-মন্তব্য করা, Spend-অতিবাহিত করা, Prisoner- বন্দী, কয়েদী, A leader of mythic stature-অলীক ক্ষমতাসম্পন্ন একজন নেতা, Other oppressed people-অন্যান্য নিপীরিত মানুষ, Charged-অভিযুক্ত, Dedicate, devote-উৎসর্গ করা, Domination-আধিপত্য, Cherished-চাওয়া, মনের মধ্যে লালন করা, in which-যেখানে, Achieve-অজর্ন করা, adore-পছন্দ করা, Clan Name-বংশ নাম, He was known- সে পরিচিত ছিল।

READ ALSO

Nelson Mandela- bangla translation
Nelson Mandela guided South Africa from the shackles of apartheid to a multi-racial democracy, as an icon of peace and reconciliation who came to embody the struggle for justice around the world.(নেলসন ম্যান্ডেলা শান্তি ও সংহতির একজন আদর্শ হিসেবে দক্ষিণ আফ্রিকাকে বর্ণবাদের নিগড় থেকে বহুজাতিক গণতন্ত্রে পরিণত করায় নেতৃত্ব দিয়েছিলেন যিনি সারাবিশ্বে ন্যায়বিচারের সংগ্রামকে বাস্তব রূপদান করেন।)

Imprisoned for nearly three decades for his fight against white minority rule, Mandela never lost his resolve to fight for his people’s emancipation. (তিন দশক জেলে বন্দী হয়েও ম্যান্ডেলা সংখ্যালঘু শ্বেতাঙ্গদের শাসনের বিরুদ্ধে সংগ্রামের কারণে কখনো জনসাধারণের মুক্তির সংগ্রাম থেকে বিরত থাকেননি।)

He was determined to bring down apartheid while avoiding a civil war. His prestige and charisma helped him win the support of the world. (তিনি গৃহযুদ্ধ পরিহার করে বর্ণবাদ উচ্ছেদ করতে দৃঢ়প্রতিজ্ঞ ছিলেন। তাঁর মর্যাদা ও উৎসাহ সঞ্চারের ক্ষমতা তাকে সারাবিশ্বের সমর্থন লাভে সহায়তা করে।)

“I hate race discrimination most intensely and in all its manifestations, I have fought it all during my life; I will fight it now, and will do so until the end of my days, “Mandela said in his acceptance speech on becoming South Africa’s First black president in 1994….”The time for the healing of the wounds has come. The moment to bridge the chasms that divide us has come. We have, at last, achieved our political emancipation. (“আমি বর্ণবিভেদকে ও এর সব ধরনের প্রকাশকে সর্বান্তকরণে ঘৃণা করি। আমি সারা জীবন এর জন্য সংগ্রাম করেছি, আমি এখনো সংগ্রাম করছি এবং আমার জীবনের শেষ দিন পর্যন্ত সংগ্রাম করে যাব। “ ম্যান্ডেলা 1994 সালে দক্ষিণ আফ্রিকার প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ প্রেসিডেন্ট হওযার পর তার স্বাগত বক্তৃতায় বলেন, ….“নিষ্পেশিতদের পরিত্রাণের সময় এসে গেছে। আমাদের মধ্যে বিভেদ সৃষ্টিকারী ফাটলগুলো জোড়া লাগানোর সময় এসেছে। অবশেষে, আমরা আমাদের রাজনৈতিক মুক্তি লাভ করেছি।”)

In 1993, Mandela was awarded the Nobel Peace Prize, an honor he shared with F।W De Klerk, the white African leader who had freed him from prison three years earlier and negotiated the end of apartheid. (1993 সালে ম্যান্ডেলা আফ্রিকার শ্বেতাঙ্গ নেতা এফ.ডব্লিউ ডি ক্লার্কের সাথে যৌথ সম্মাননা হিসেবে নোবেল শান্তি পুরস্কার লাভ করেন। যিনি তাকে তিন বছর পূর্বে জেল থেকে মু্কত করেন এবং বর্ণবাদ বিনাশে একমত হন।)

Mandela went on to play a prominent role on the world stage as an advocate of human dignity in the face of challenges ranging from political repression to AIDS. (রাজনৈতিক নিপীড়ন থেকে শুরু করে এইডস এর মতো সমস্যা মোকাবিলায় মানবিক মর্যাদার একজন ধারক হিসেবে ম্যান্ডেলা বিশ্বের মঞ্চে একটি বিশিষ্ট ভূমিকা পালন করে।)

He formally left public life in June 2004 before his 86th birthday. telling his adoring countrymen. Don’t call me, I’ll call you But he remained one of the world’s most revered public figures, combining celebrity sparkle with an unwavering message of freedom, respect and human right. (তার ৮৬তম জন্মদিনের আগে ২০০৪ সালের জুন মাসে তিনি আনুষ্ঠানিক ভাবে তার কর্ম জীবন শেষ করে প্রিয় দেশবাসীকে বলেন, “আমাকে ডাকবেন না। আমিই আপনাদের ডাকব।” কিন্তু তিনি এখনও বিশ্বের সবচেয়ে সম্মানিত জননেতাদের একজন হিসেবে থেকে গিয়েছেন যার সাথে মিশ্রিত রয়েছে স্বাধীনতা, সম্মান ও মানবাধিকারের একটি বার্তা।)

He is at the epicenter of our time, ours in sough Africa, and yours, Wherever you are, Nadian Gordimer, the South African writer and Nobel Laureate for Literature, Once remarked. (দক্ষিণ আফ্রিকার লেখক এবং সাহিত্য নোবেল বিজয়ী নাদিম গরডিমায় একবার মন্তব্য করেছিরেন, “তিনি দক্ষিণ আফ্রিকায় আমাদের সময়ের কেন্দ্রে রয়েছেন এবং আপনি যেখানেই থাকুন না কেন, আপনাদেরও।”)

See also  কমিউনিকেশন সিস্টেমের ধারণা-Concept of Communication System-Hsc Ict

The years Mandela spent behind bars made him the world’s most celebrated political prisoner and a leader of mythic suture for millions of black South Africans and other oppressed people far beyond his country’s borders Charged with capital offenses in the 1963 Rovonia Trial, his statement from the dock was his political testimony. (ম্যান্ডেলা কারাগারে যে সময় অতিবাহিত করেছিরেন তা তাকে বিশ্বের সবচেয়ে পরিচিত রাজনৈতিক বন্দী এবং তার দেশের সীমানা অতিক্রম করে দক্ষিন আফ্রিকার লক্ষ লক্ষ কৃষ্ণাঙ্গ এবং অন্যান্য নিপীরিত মানুষের জন্য অবিস্মরণীয় নেতা হিসেবে পরিনত করেছিল। গুরুতর অপরাধে অভিযুক্ত হয়ে ১৯৬৩ সালের রিভনিয়া বিচারের সময় ডক থেকে তার বিবৃতি তার রাজনৈতিক সাক্ষ্য হিসেবে ধরা হয়।)

During my lifetime I have dedicated myself to this struggle of the African people. I have fought against white domination and I have fought against Black domination. I have cherished the ideal of a democratic and free society in which all persons live together in harmony and with equal opportunities, he told the court. (“আমার জীবনকালে আমি আফ্রিকার মানুষদের এই সংগ্রামে নিজেকে উৎসর্গ করেছি। আমি শ্বেতাঙ্গ আধিপত্যের বিরুদ্ধে সংগ্রাম করেছি এবং আমি কৃষ্ণাঙ্গ আধিপত্যের বিরুদ্ধে সংগ্রাম করেছি। “ তিনি আদালতে বলেন “আমি এমন একটি গনতান্ত্রিক ও মুক্ত সমাজের আদর্শ মনেপ্রাণে চাই যেখানে সব মানুষ সমান সুযোগ নিয়ে এক সঙ্গে থাকতে পারব।)

It is an Ideal I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.
Friends adored Mandela and fondly called him “Madiba’ the clan name by which he was known. People lauded his humanity kindness and dignity. (“এটা একটি আদর্শ যার জন্যে এবং যা অর্জন করার জন্য আমি বেচে থাকার আশা করি। কিন্তু যদি প্রয়োজন হয়, এটা এমন একটি আদর্শ যার জন্য আমি জীবন দিতে প্রস্তুত আছি। “ বন্ধুরা ম্যান্ডেলপাকে ভালোবাসত এবং আদর করে ‘মাদিবা’ বলে ডাকত, যে বংশের নামে পরিচিত ছিলেন। মানুষ তার মানবতা উদারতা এবং মর্যাদার প্রশংসা করত।)

A. Multiple Choice Questions:
Choose the correct answer from the alternatives : বিকল্প উত্তরগুলো থেকে সঠিক উত্তরটি বাছাই কর।

a) What is the meaning of ‘nearly’ in line three-
i. more
ii. estimated
iii. much
iv.about

b) What does ‘resolve’ refers in line 4-
i.determination
ii.faith
iii.entity
iv.belief

c) What does ‘intensely’ refers in line 6-

i. fairly
ii. believably
iii. ardently
iv. slightly

d) What does ‘during’ means in line 6-
i. span of time
ii. span of life
iii. season
iv. both (i) & (ii)

e) Mandela was imprisoned for nearly—years.

i.25
ii.30
iii, 35
iv. 40

f) Mandela became president at the age of –

i.77
ii.78
iii.79
iv.80

g) Which of the statement is false?

i.Mandela fought against apartheid
ii.Mandela fought against the white domination.
iii.Mandela fought against the black people
iv.Mandela fought against discrimination.

h) What does ‘apartheid’ refer to in the title?

i.apart
ii.distance
iii.discrimination
iv. dialogue

i) The word ‘icon’ in the text means in line-2—-

i. portrait
ii.image
iii.symbol
iv. idol

j) What does ‘shackles’ refer to in line 1?

i.restraints
ii.sick
iii.stigma
iv.spur

k) Race discrimination in line 6 refers to

i. differences on the basis of caste, creed and colour
ii.competition among the members of a race
iii.demoralization of people
iv.domination of others

l)The word ‘manifestation’ in line 6 means

i.presentation
ii.right
iii.change
iv.sign

m) The word ‘healing’ in line 9 means-
i.curing
ii.heating
iii.soothing
iv.ailing

n) The word ‘chasm’ in line 9 refers to-

i.cleft
ii.top
iii.hatred
iv.border

o) The word ’emancipation’ in line 4 is-
i.participation
ii.encouragement
iii.expectation
iv. liberation

P) What does the word ‘decade’ refers to?

i.decadence
ii.decluction
iii. a period of ten years
iv.declaration

q) In the passage ‘the epicenter of our time, ours in South Africa’ refers to –

i.one of the central figures of South Africa
ii. the focal point of destruction of South Africa in this time
iii.the focal point to change for betterment of South Africa in this time
iv. the most popular central leader of South Africa in this time

r) Nelson Mandela struggled for-

i.the establishment of capitalism
ii. the establishment of equal rights and freedom
iii. the ending of the white domination
iv) the ending of the black domination

S) In a democratic and free society—
i. the minorities are given no opportunities
ii.the majorities are given special opportunities
iii. everybody enjoys equal opportunities
iv. there are many opportunities for all

t) Nelson Mandela fought-

i. against multiracial democracy
ii. against apartheid
iii. in favour of apartheid
iv. for the independence of South Africa

See also  একাদশ-দ্বাদশ শ্রেণি: তথ্য ও যোগাযোগ প্রযুক্তি-প্রথম অধ্যায়

Ans. a) iv. about; b) i. determination; c) iii. ardently; d) iv. both (i) & (ii); e) ii) 30; f) i) 77; g) iii) Mandela fought against the black people; h) iii) discrimination; i) iv) idol; j) i) restraints; k) i) differences on the basis of caste, creed and colour; 1) iv) sign; m) i) curing; n) i) cleft; o) iv) liberation; p) iii) a period of ten years; q) iii) the focal point to change for betterment of South Africa in this time; r) ii) the establishment of equal rights and freedom; s) iii) everybody enjoys equal opportunities; t) ii. against apartheid; u) iii. complete democracy; v) ii. eradicate; w) ii. The people of South Africa; x) ii. in favour of; y) iii. race discrimination; z) i. a white African leader.

Open-ended Questions:
Answer the following questions : (নিচের প্রশ্নগুলোর উত্তর দাও।)

a) Who is Nelson Mandela? Why is he famous? (নেলসন ম্যান্ডেলা কে? তিনি বিখ্যাত কেন?)

b) When did he become the first black President of South Africa? What did he say in the inaugural speech as President? (কখন তিনি দক্ষিণ আফ্রিকার প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ প্রেসিডেন্ট হন? প্রেসিডেন্ট হিসেবে তাঁর উদ্বোধনী ভাষণে।
তিনি কী বলেছিলেন।)

c) What was Nelson Mandela’s dream ? For whom did he fight and how? ( নেলসন ম্যান্ডেলার স্বপ্ন ছিল?

d) What did he say in the court of Rivonia Trial? (রিভোনিয়া বিচারের আদালতে তিনি কী বলেছিলেন?)

e) “I have cherished the ideal.” What was the ideal that Mandela was talking about? (“আমি আদর্শটি
লালন করেছি।” আদর্শটি কী যার সম্পর্কে ম্যান্ডেলা বলেছেন?)

f) Who is described “as an icon of peace and reconciliation”? Can you explain the reason of this type entitlement? (কাকে শাস্তি ও মীমাংসার মূর্ত প্রতীক বলা হয়? এ ধরনের শিরোনামের কারণ ব্যাখ্যা করতে পার কী?)

g) “I have fought it all during my life; I will fight it now, and will do until the end of my days. ” Who said this? When? (“আমি সারাজীবন এটির বিরুদ্ধে সংগ্রাম করেছি, আমি এখন এটির বিরুদ্ধে সংগ্রাম করব, এবং এটি
করব আমার জীবনের শেষ দিন পর্যন্ত।” এটি কে বলেছে? কখন?

h) Who got the novel peace prize in 1993 and what was his determination? What was the contribution of F. W. de Clerk, the white African leader? (১৯৯৩ সালে কে নোবেল শান্তি পুরস্কার পেয়েছিল এবং
তাঁর দৃঢ়সংকল্প কী ছিল? আফ্রিকার শেতাঙ্গ নেতা, এফ ডব্লিউ ডি ক্লার্কের অবদান কী ছিল?

i) “Don’t call me. I will call you.” Who was the speaker of these words? When did he make his speech? (“আমাকে ডেকো না। আমি তোমাদেরকে ডাকব।” এ কথাগুলোর বক্তা কে ছিলেন? তিনি এই বক্তব্য কখন দিয়েছেন?)

j) “The years Mandela spend behind bars made him the world’s most celebrate political prisoner and a leader of mythic stature all over the world.” Do you agree with his statement? Give reasons for your answer. (তাঁর কারাগারে কাটানো বছরগুলো তাকে করেছে বিশ্বের সবচেয়ে খ্যাতিমান রাজনৈতিক বন্দি এবং কিংবদন্তি নেতা। এ বিবৃতির সাথে তুমি কি একমত? তোমার উত্তরের পক্ষে যুক্তি দাও ।)

k) For how many years was Mandela imprisoned ? What did he fight for? (ম্যান্ডেলা কত বছর কারারুদ্ধ ছিলেন? তিনি কী জন্য সংগ্রাম করেছেন?)

1 ) Why was Mandela determined ? What helped him to win the support of the world? (ম্যান্ডেলা কেন প্রতিজ্ঞাবদ্ধ হয়েছিলেন? বিশ্বের সমর্থন পাওয়ার জন্য কোনটি তাকে সাহায্য করেছিল?)

m) What did Mandela hate and how? (ম্যান্ডেলা কী ঘৃণা করতেন এবং কীভাবে?)

n) Why was Mandela awarded Nobel Peace Prize ? Who shared the prize with him? (ম্যান্ডেলাকে কেন নোবেল শান্তি পুরস্কার দেওয়া হয়েছিল? তার সাথে কে পুরস্কার পেয়েছিল?)

o) What is the passage about? (অনুচ্ছেদটি কী সম্পর্কে?)

p) “Don’t call me. I’ll call you.” Who said this? Why did he say this? Write in 2/3 sentences. (“আমাকে ডেকো না। আমি তোমাদেরকে ডাকব।” এটি কে বলেছিলেন? তিনি কেন বলেছিলেন? ২/৩টি বাক্যে লেখ।)

q) How did Mandela prevent civil war? (ম্যান্ডেলা কীভাবে গৃহযুদ্ধ প্রতিরোধ করেছিলেন?)

r) What is Mandela’s remark on racial discrimination? (জাতি-বৈষম্য সম্পর্কে ম্যান্ডেলার মন্তব্য কী?)

s) What did Mandela aim at? (ম্যান্ডেলার উদ্দেশ্য কী ছিল ?)

t) Why is Nelson Mandela so famous? (নেলসন ম্যান্ডেলা এতো বিখ্যাত কেন?)

u) With which leader of Bangladesh do you find a similarity with Mandela? How? Write in 2/3 sentences. (ম্যান্ডেলার সাথে বাংলাদেশের কোন নেতার সাদৃশ্য খুঁজে পাও? কীভাবে? ২/৩টি বাক্যে লেখ।)

v) What problems were there in South Africa ? Write in two sentences. (দক্ষিণ আফ্রিকায় কী কী সমস্যা ছিল।
দুইটি বাক্যে লেখ।)

_w) What do you understand by multi racial democracy? (বহুজাতীয় গণতন্ত্র বলতে কী বুঝ ?)

See also  Paragraph: The Historic March 7 (ঐতিহাসিক ৭ই মার্চ)

Ans.
a) Nelson Mandela is a South African leader. He is famous for his struggle against apartheid and for opening up multi-racial democracy.

b) He became the first black president of South Africa in 1994. In his inaugural speech as president he urged that the time for the healing of the wounds and to bridge the chasms that divide the black and the white people has come. He also said that the black people have achieved political

c) Nelson Mandela’s dream was to free the black people of South Africa from the shackles of apartheid and uphold their right. He fought for his countrymen especially for the black community. He fought so courageously and firmly that no imprisonment and torturing could weaken his spirit.

d) In the court of Rivonia Trial Mandela said that he struggled against both white and black domination in his entire life and had a dream for fair and free society.

e) Mandela was talking about the ideal of a democratic and free society where there will be no discrimination and all people will get equal opportunities and live together in harmony.

f) Nelson Mandela is described as an icon of peace and reconcilliation. His fight against racial discrimination abolishing white minority rule in South Africa has earned for him this entitlement.

g) This statement was made by Nelson Mandela. In 1994 in his acceptance speech on becoming South African’s first president. Mandela pointed out this mission of his life.

h) Mandela got the Nobel Peace Prize in 1993 and his determination was to bring down apartheid avoiding a civil war. F.W de Klerk, the white African leader contributed much in reducing tension of racism and discrimination. He freed Mandela three years ago and negotiated the end of apartheid.

i) Nelson Mandela spoke these words “Don’t call me. I will call you.” In June 2004 before his 86th birthday he uttered these words towards his countrymen.

j) Yes, I agree with the statement. Mandela was fighting for a right cause. He was fighting against apartheid. Going to do this he was imprisoned by the white tyrannical govt. So in the prison Mandela became the most celebrated political prisoner.

k) Mandela was imprisoned for nearly three decades (30 years). He fought for upholding the right of black people of his country.

1) Mandela hated racism. The way he chose to fight against racism was appreciated world wide. That is why Mandela was determined. His prestige and charisma helped him to win the support of the world.

m) Mandela hated racism. He hated it most intensely and in all its manifestation.

n) Mandela was awarded the Nobel prize for his immense contribution to free South Africa from the shackles of apartheid and paved the way for multi-racial democracy. The white African leader F.W. de Klerk shared the prize with him.

o) The passage is about Nelson Mandela and his contribution. Mandela fought against apartheid and succeeded to free the black people of racial discrimination. He became an icon of peace and reconciliation.

p) Nelson Mandela said this. He said this because he retired from his public life. However, he did not retire from his ideal. When needed, he would call his people again to defend his ideal. This statement shows Mandela’s life-long struggle against apartheid and discrimination.

q) Mandela fought against the white domination. Mandela won over this white domination. But after victory Mandela did not go for revenge. He sought reconciliation. Thus he prevented the civil war.

r) Mandela’s remark on racial discrimination is that he has fought against it throughout his life and will continue fighting to the last breath of his life.

s) Mandela aimed at removing apartheid from his country and establishing a multi-racial democracy.

t) Nelson Mandela is the icon of peaceful fighting against apartheid. He established a example of struggle for the noble cause of his country’s freedom. His sacrifice has inspired the oppressed all over the world. This is why, Nelson Mandela is so famous.

u) I find a similarity between Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman of Bangladesh and Mandela. Both these leaders fought against discrimination and injustice. Both these leaders had to spend a big portion of their life in the prisons but they were successful to liberate the people from oppression and injustice.

Read More

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

No Content Available

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?