Composition Class 8: Student Life

Composition Class 8: Student Life

Student Life/The Duties of a student

Introduction : There are different stages of human life. Student life is one of them. This time is spent for earning knowledge and education. In this period, students prepare themselves for future stages of life. So, student life is called the seed time of future life. Besides study, students have some extra-curricular and social activities.

First and foremost duty : The first and foremost duty of students is to study. Leaving study, students should not engage in other activities. At first, they must complete their class syllabus. Extra class work in everyday routine should be done regularly. For this, they have to be punctual, well-disciplined and devoted to study. Next, they can read other books like novel, poetry, essay, short story and newspapers for extra knowledge.

READ ALSO

Value of time : Proper use of time is essential for students. If they waste time, they will not be able to reach their goal. They must know that success depends on the proper use of time. They should realize that lost time can never be regained. Even, they should spend their leisure time in a fruitful way.

Other activities : After keeping their study well, students may indulge in other extra-curricular and social activities. They should participate in games and sports. Physical exercise is necessary for them. Without a good health, their education might be a failure. They should come forward to help the affected people during flood, cyclone, etc. They also can literate the illiterate people.

See also  Paragraph Class 8: A Rickshaw Puller

Conclusion : Students should have their aims. They will be the leaders of their nation in future and run their country. So, they should prepare themselves well so that their nation can be benefited by them.

অনুবাদ: ছাত্র জীবন

ভূমিকা: মানুষের জীবনের বিভিন্ন স্তর রয়েছে। ছাত্রজীবন তার মধ্যে অন্যতম। এই সময় ব্যয় করা হয় জ্ঞান অর্জন এবং শিক্ষা অর্জনের জন্য। এই সময়ের মধ্যে শিক্ষার্থীরা জীবনের ভবিষ্যত পর্যায়ের জন্য নিজেদের প্রস্তুত করে। তাই ছাত্রজীবনকে ভবিষ্যৎ জীবনের বীজ সময় বলা হয়। অধ্যয়নের পাশাপাশি শিক্ষার্থীদের কিছু পাঠ্যক্রম বহির্ভূত এবং সামাজিক কার্যক্রম রয়েছে।

প্রথম এবং প্রধান কর্তব্য: ছাত্রদের প্রথম এবং প্রধান কর্তব্য হল পড়াশুনা করা। পড়ালেখা বাদ দিয়ে শিক্ষার্থীদের অন্য কাজে ব্যস্ত হওয়া উচিত নয়। প্রথমে তাদের ক্লাসের সিলেবাস শেষ করতে হবে। প্রতিদিনের রুটিনে অতিরিক্ত ক্লাসের কাজ নিয়মিত করতে হবে। এর জন্য তাদের সময়ানুবর্তিতা, সুশৃঙ্খল এবং পড়াশোনায় নিষ্ঠাবান হতে হবে। পরবর্তী, তারা অতিরিক্ত জ্ঞানের জন্য উপন্যাস, কবিতা, প্রবন্ধ, ছোট গল্প এবং সংবাদপত্রের মতো অন্যান্য বই পড়তে পারে।

সময়ের মূল্য: শিক্ষার্থীদের জন্য সময়ের সঠিক ব্যবহার অপরিহার্য। সময় নষ্ট করলে তারা তাদের লক্ষ্যে পৌঁছাতে পারবে না। তাদের অবশ্যই জানা উচিত সময়ের সঠিক ব্যবহারের উপর সাফল্য নির্ভর করে। তাদের বোঝা উচিত যে হারানো সময় আর ফিরে পাওয়া যায় না। এমনকি, তাদের অবসর সময়টা ফলপ্রসূভাবে কাটানো উচিত।

অন্যান্য ক্রিয়াকলাপ : তাদের পড়াশুনা ভালো রাখার পর, শিক্ষার্থীরা অন্যান্য পাঠ্যক্রম বহির্ভূত এবং সামাজিক কর্মকাণ্ডে লিপ্ত হতে পারে। তাদের খেলাধুলায় অংশগ্রহণ করা উচিত। তাদের জন্য শারীরিক ব্যায়াম প্রয়োজন। সুস্বাস্থ্য না থাকলে তাদের শিক্ষা ব্যর্থ হতে পারে। বন্যা, ঘূর্ণিঝড় ইত্যাদির সময় ক্ষতিগ্রস্থ মানুষদের সাহায্যে এগিয়ে আসা উচিত।

উপসংহার: শিক্ষার্থীদের তাদের লক্ষ্য থাকতে হবে। তারা ভবিষ্যতে তাদের জাতির নেতা হবে এবং তাদের দেশ পরিচালনা করবে। সুতরাং, তাদের উচিত নিজেদেরকে ভালোভাবে প্রস্তুত করা যাতে তাদের দ্বারা তাদের জাতি উপকৃত হয়।

See also  Completing Story Class-8: Honesty is the Best Policy
Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?