Composition Class 8: Value of Time

Composition Class 8: Value of Time

Value of Time

Introduction : The value of time in our life in this world knows no bounds. Life is short but art is long. If we do not make the best use of time it is not possible for us to complete these works.

Value of time : Time is the most valuable asset in the world. Time never stays for anybody. It just goes on and on. ÒTime and tide Wait for noneÓ is a valuable proverb.

READ ALSO

Proper use of time : Our life is nothing but the collection of some moments. For the proper use of time we should have a time table. We should follow the routine for the proper use of time. Our daily work should be centered round the routine.

Importance : Waste of time is a crime. Those who waste time can never make progress in life. Time once lost is lost forever. We are born for a short span of life. But we have to do many things in life. A punctual man may shine in life.

Value of time in idle life : Only the idle sit idly and make no attempt to do a work which they must do. They meet failure in life and suffer in the end. They cannot even earn their livelihood. They are the burdens of a country. Everybody hates them.

Value of time in student life : student life is the seed time of life. Student who does not know the value of time can never be successful.

See also  Class 8 english grammar-types of adverbs-Unit-1-Lesson-7

Conclusion : We are the supreme creation of Allah. So we should not waste our time. The proper use of time is the key to success in life. So we should use the time properly.

অনুবাদ: সময়ের মূল্য

ভূমিকা: এই পৃথিবীতে আমাদের জীবনে সময়ের মূল্য কোন সীমা জানে না। জীবন ছোট কিন্তু শিল্প দীর্ঘ। সময়ের সদ্ব্যবহার না করলে এই কাজগুলো সম্পন্ন করা আমাদের পক্ষে সম্ভব নয়।

সময়ের মূল্য: সময় পৃথিবীর সবচেয়ে মূল্যবান সম্পদ। সময় কখনো কারো জন্য থাকে না। এটি শুধু চলতেই থাকে। ÒTime and tide Wait for noneÓ একটি মূল্যবান প্রবাদ।

সময়ের সঠিক ব্যবহারঃ আমাদের জীবন কিছু মুহুর্তের সংগ্রহ ছাড়া আর কিছুই নয়। সময়ের সঠিক ব্যবহারের জন্য আমাদের একটি টাইম টেবিল থাকা উচিত। সময়ের সঠিক ব্যবহারের জন্য আমাদের রুটিন মেনে চলা উচিত। আমাদের দৈনন্দিন কাজ রুটিন বৃত্তাকার কেন্দ্রীভূত করা উচিত.

গুরুত্বঃ সময় নষ্ট করা অপরাধ। যারা সময় নষ্ট করে তারা জীবনে উন্নতি করতে পারে না। একবার হারিয়ে যাওয়া সময় চিরতরে হারিয়ে যায়। আমাদের জন্ম অল্প সময়ের জন্য। কিন্তু জীবনে অনেক কিছুই করতে হয়। একজন সময়নিষ্ঠ মানুষ জীবনে উজ্জ্বল হতে পারে।

নিষ্ক্রিয় জীবনে সময়ের মূল্য: কেবল অলস ব্যক্তিরা অলসভাবে বসে থাকে এবং তাদের অবশ্যই একটি কাজ করার চেষ্টা করে না। তারা জীবনে ব্যর্থতার মুখোমুখি হন এবং শেষ পর্যন্ত ভোগেন। এমনকি তারা জীবিকা নির্বাহ করতে পারে না। তারা দেশের বোঝা। সবাই তাদের ঘৃণা করে।

ছাত্রজীবনে সময়ের মূল্য: ছাত্রজীবন হলো জীবনের বীজ সময়। যে ছাত্র সময়ের মূল্য জানে না সে কখনই সফল হতে পারে না।

উপসংহারঃ আমরা আল্লাহর সর্বশ্রেষ্ঠ সৃষ্টি। তাই আমাদের সময় নষ্ট করা উচিত নয়। সময়ের সঠিক ব্যবহারই জীবনের সফলতার চাবিকাঠি। তাই সময়কে সঠিকভাবে কাজে লাগাতে হবে।

See also  Completing Story class-8: A Liar Shepherd
Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?