Paragraph Class 8: A Rickshaw Puller

Paragraph Class 8: A Rickshaw Puller

A Rickshaw Puller

Paragraph Class 8: A Rickshaw Puller: The man who pulls rickshaw for money is called a rickshaw puller. A rickshaw puller is a familiar person in cities and towns. He generally lives in a slum. Most of the rickshaw pullers have no their own rickshaws.

They pull other rickshaws by renting. However, a rickshaw puller is a poor man. His dress is very shabby and dirty. His income is very low. He supports his family through much hardship.

READ ALSO

He works hard from morning till late night. He is seen carrying passengers in both good and bad weathers. He bargains with his passengers. He demands more when the weather is very hot and foul. Sometimes he tries to cheat passengers. But most often he is cheated by passengers.

A rickshaw puller is seen sleeping on his rickshaw under a tree or sitting idly on his rickshaw. Though he drives rickshaw from morning till late night, he leads a very miserable life. His life is full of sorrows and sufferings. He cannot enjoy peace and happiness.

If he becomes sick, he cannot drive his rickshaw. As a result, he and his family have to starve. Infect, the services of a rickshaw puller plays an importance role in our national life. So we should think about his rights and show respect to them.

A Rickshaw Puller-এর বাংলা অর্থ: একজন রিকশাচালক

যে লোক টাকার জন্য রিকশা চালায় তাকে বলা হয় রিকশাচালক। একজন রিকশাচালক শহর ও শহরে একজন পরিচিত ব্যক্তি। সে সাধারণত বস্তিতে থাকে। অধিকাংশ রিকশাচালকের নিজস্ব রিকশা নেই। তারা ভাড়া করে অন্য রিকশা টানে। তবে একজন রিকশাচালক গরিব মানুষ। তার পোশাক খুবই নোংরা ও নোংরা। তার আয় খুবই কম।

See also  Hygiene-class 8 bangla-translation questions-answer

অনেক কষ্টে সংসার চালাচ্ছেন। সকাল থেকে গভীর রাত পর্যন্ত পরিশ্রম করেন। তাকে ভালো এবং খারাপ উভয় আবহাওয়ায় যাত্রী বহন করতে দেখা যায়। সে তার যাত্রীদের সাথে দর কষাকষি করে। আবহাওয়া খুব গরম এবং খারাপ হলে তিনি আরও বেশি দাবি করেন। মাঝে মাঝে সে যাত্রীদের ঠকানোর চেষ্টা করে।

তবে প্রায়শই তিনি যাত্রীদের দ্বারা প্রতারিত হন। একজন রিকশাচালককে তার রিকশায় গাছের নিচে ঘুমাচ্ছে বা রিকশায় বসে থাকতে দেখা যায়। সকাল থেকে গভীর রাত পর্যন্ত রিকশা চালালেও অত্যন্ত দুর্বিষহ জীবনযাপন করেন। তার জীবন দুঃখ-কষ্টে পরিপূর্ণ। সে শান্তি ও সুখ উপভোগ করতে পারে না।

অসুস্থ হয়ে পড়লে তিনি রিকশা চালাতে পারেন না। ফলে তাকে ও তার পরিবারকে অনাহারে থাকতে হয়। ইনফ্যাক্ট, একজন রিকশাচালকের সেবা আমাদের জাতীয় জীবনে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। তাই আমাদের উচিত তার অধিকার সম্পর্কে চিন্তা করা এবং তাদের প্রতি সম্মান প্রদর্শন করা।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?