Paragraph Class 8: The Life of a Farmer

Paragraph Class 8: The Life of a Farmer

The Life of a Farmer

Paragraph Class 8: The Life of a Farmer: A person who does the work of farming is known as a farmer. A farmer is a common figure in our country. He has a little land, a pair of bullocks and some hand-made tools. Most of the farmers have no land. They cultivate other lands. A farmer generally gets up early in the morning and goes to his land.

He ploughs his land, sows the seeds and weeds out. He comes home at noon. Then he eats his meals, takes rest and again goes to the field. He works hard in the field from morning till evening. He gets little crops.

READ ALSO

He does not know how to plough his land scientifically. He cannot buy seeds and fertilizer for lack money. As a result, he cannot produce more food for himself. He has both pleasures and pains. If he gets a good a harvest, his face looks happy. On the other hand, if crops are grown well, he knows no bounds.

Actually the life of a farmer is very miserable. Sorrows and sufferings are his constant companions. He does not know what is joy and happiness. He leads a simple life. In fine, a farmer is an asset of our country. He grows crops for country. So, our government should give the farmers financial help or loan.

The Life of a Farmer-এর বাংলা অর্থ:কৃষকের জীবন

যে ব্যক্তি কৃষিকাজের কাজ করে তাকে কৃষক বলা হয়। আমাদের দেশে কৃষক একজন সাধারণ ব্যক্তি। তার সামান্য জমি, একজোড়া বলদ এবং হাতে তৈরি কিছু সরঞ্জাম রয়েছে।

See also  পাছে লোকে কিছু বলে কবিতার গুরুত্বপূর্ণ সৃজনশীল প্রশ্নোত্তর

অধিকাংশ কৃষকের জমি নেই। তারা অন্য জমি চাষ করে। একজন কৃষক সাধারণত খুব ভোরে উঠে তার জমিতে যায়। সে তার জমি চাষ করে, বীজ বপন করে এবং আগাছা তুলে দেয়। দুপুরে বাসায় আসে। তারপর সে তার খাবার খায়, বিশ্রাম নেয় এবং আবার মাঠে যায়। সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত মাঠে পরিশ্রম করেন। সে অল্প ফসল পায়।

তিনি জানেন না কিভাবে তার জমি বৈজ্ঞানিকভাবে চাষ করতে হয়। টাকার অভাবে বীজ ও সার কিনতে পারছেন না। ফলে সে নিজের জন্য বেশি খাবার তৈরি করতে পারে না।

তার সুখ-দুঃখ দুটোই আছে। ভালো ফলন পেলে তার মুখে খুশি দেখায়। অন্যদিকে ফসল ভালো হলে তার কোনো সীমা থাকে না। আসলে একজন কৃষকের জীবন খুবই দুর্বিষহ।

দুঃখ-কষ্ট তার নিত্যসঙ্গী। সে জানে না আনন্দ কাকে বলে। তিনি সরল জীবনযাপন করেন। সূক্ষ্মভাবে, একজন কৃষক আমাদের দেশের সম্পদ। সে দেশের জন্য ফসল ফলায়। তাই আমাদের সরকারের উচিত কৃষকদের আর্থিক সাহায্য বা ঋণ দেওয়া।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?