Paragraph Class 8: Our National Flag

Paragraph Class 8: Our National Flag

Our National Flag

Paragraph Class 8: Our National Flag: A flag represents a country over the world. As we are a free nation, we have a glorious national flag. It represents our freedom and sovereignty. But, we have not got our national flag overnight.

There is a long history of achieving our national flag. Before 26 March 1971, Bangladesh was not an independent nation. She was a part of Pakistan and called East Pakistan then.

READ ALSO

We were deprived of our due rights. So, it was inevitable to fight against Pakistan. Our freedom fighters flied the national flag and went for fight against the oppressive rulers.

After a freedom fight of nine months, Bangladesh wins victory by a great sacrifice. Then our national flag flies in the free sky of Bangladesh. Thus, we have got our national flag.

Our national flag has a fixed ratio of length and width which is 10:6. Our flag is the combination of two colours-green and red. The green colour symbolizes evergreen beauty of our homeland while red colour symbolizes blood given by our freedom fighters.

We use our national flag when our educational institutions start every day. Different Govt. and non-Govt. offices also hoist the national flag. We also hoist our flag in different national days and traditional occasions of Bangladesh. We are proud of our national flag.

Our National Flag -এর বাংলা অর্থ: আমাদের জাতীয় পতাকা

একটি পতাকা বিশ্বের একটি দেশের প্রতিনিধিত্ব করে। আমরা স্বাধীন জাতি হওয়ায় আমাদের রয়েছে একটি গৌরবময় জাতীয় পতাকা। এটা আমাদের স্বাধীনতা ও সার্বভৌমত্বের প্রতিনিধিত্ব করে। কিন্তু, আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা রাতারাতি পাইনি।

See also  25 Most Important Completing Story-Class 8 (বাংলাঅর্থসহ)

আমাদের জাতীয় পতাকা অর্জনের দীর্ঘ ইতিহাস রয়েছে। ১৯৭১ সালের ২৬ মার্চের আগে বাংলাদেশ স্বাধীন ছিল না। তিনি পাকিস্তানের একটি অংশ ছিলেন এবং তখন তাকে পূর্ব পাকিস্তান বলা হতো। আমরা আমাদের ন্যায্য অধিকার থেকে বঞ্চিত হয়েছি। তাই পাকিস্তানের বিরুদ্ধে যুদ্ধ অনিবার্য ছিল।

আমাদের মুক্তিযোদ্ধারা জাতীয় পতাকা উড়িয়ে অত্যাচারী শাসকদের বিরুদ্ধে যুদ্ধে নেমেছে। নয় মাসের স্বাধীনতা সংগ্রামের পর মহান আত্মত্যাগের মাধ্যমে বাংলাদেশ বিজয় অর্জন করে।

তখন বাংলাদেশের মুক্ত আকাশে উড়ে আমাদের জাতীয় পতাকা। এভাবেই আমরা পেয়েছি আমাদের জাতীয় পতাকা। আমাদের জাতীয় পতাকার দৈর্ঘ্য এবং প্রস্থের একটি নির্দিষ্ট অনুপাত রয়েছে যা 10:6।

আমাদের পতাকা দুটি রং-সবুজ এবং লাল-এর সমাহার। সবুজ রঙ আমাদের জন্মভূমির চিরসবুজ সৌন্দর্যের প্রতীক আর লাল রঙ আমাদের মুক্তিযোদ্ধাদের রক্তের প্রতীক। আমাদের শিক্ষা প্রতিষ্ঠান প্রতিদিন শুরু হলে আমরা জাতীয় পতাকা ব্যবহার করি।

বিভিন্ন সরকার এবং বেসরকারি অফিসেও জাতীয় পতাকা উত্তোলন করা হয়। বাংলাদেশের বিভিন্ন জাতীয় দিবস ও ঐতিহ্যবাহী অনুষ্ঠানেও আমরা আমাদের পতাকা উত্তোলন করি। আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা নিয়ে গর্বিত।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?