Paragraph Class 8: Tree Plantation

Paragraph Class 8: Tree Plantation

Tree Plantation

Paragraph Class 8: Tree Plantation: Tree Plantation means to plant trees in a fixed or different areas to produce wood. The importance of tree plantation can’t be ignored any more.

Through tree plantation our environment remains balanced properly. Natural calamities can’t occur unexpectedly. Our demand of food is met up. Oxygen is properly balanced in air. The most important thing is that ecological balance remains fit for the betterment of the maintenance of humans and animals and plants as well.

READ ALSO

If trees aren’t planted, we can’t get food, oxygen and different kinds of needful elements from the trees. So, there is a close relationship in between trees and humans. If there had been no trees, the environment would have lost balance. Floods and drought may occur repeatedly. Lands would turn into desert place.

The rainy season is the best time for plantation of trees. We should take some effective measures to grow them well. We should take care of them properly as to the animals or other concerns can’t damage them.

We can get available trees from any nursery or govt. agriculture department. We can take part in tree plantation campaign. We should make the tree plantation program successful for a better habitat.

Tree Plantation-এর বাংলা অর্থ: বৃক্ষরোপণ

বৃক্ষরোপণ মানে কাঠ উৎপাদনের জন্য নির্দিষ্ট বা ভিন্ন জায়গায় গাছ লাগানো। বৃক্ষরোপণের গুরুত্বকে আর উপেক্ষা করা যায় না। বৃক্ষরোপণের মাধ্যমে আমাদের পরিবেশ সঠিকভাবে ভারসাম্য বজায় থাকে।

প্রাকৃতিক দুর্যোগ অপ্রত্যাশিতভাবে ঘটতে পারে না। আমাদের খাবারের চাহিদা পূরণ হয়েছে। বাতাসে অক্সিজেন সঠিকভাবে ভারসাম্যপূর্ণ। সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ বিষয় হল পরিবেশগত ভারসাম্য মানুষ এবং প্রাণী এবং উদ্ভিদের রক্ষণাবেক্ষণের উন্নতির জন্য উপযুক্ত থাকে।

See also  A little plant-class 8 bangla-translation questions-answer

গাছ না লাগালে আমরা গাছ থেকে খাদ্য, অক্সিজেন এবং বিভিন্ন ধরনের প্রয়োজনীয় উপাদান পেতে পারি না। তাই গাছ ও মানুষের মধ্যে নিবিড় সম্পর্ক রয়েছে। গাছ না থাকলে পরিবেশের ভারসাম্য নষ্ট হয়ে যেত। বারবার বন্যা ও খরা হতে পারে। জমিগুলি মরুভূমিতে পরিণত হবে। বর্ষাকাল গাছ লাগানোর উপযুক্ত সময়।

তাদের ভালোভাবে বেড়ে উঠতে আমাদের কিছু কার্যকরী ব্যবস্থা নেওয়া উচিত। আমাদের উচিত তাদের সঠিকভাবে যত্ন নেওয়া কারণ প্রাণী বা অন্যান্য উদ্বেগ তাদের ক্ষতি করতে পারে না।

আমরা যে কোনো নার্সারী বা সরকার থেকে পাওয়া গাছ পেতে পারি। কৃষি বিভাগ। আমরা বৃক্ষরোপণ অভিযানে অংশ নিতে পারি। উন্নত বাসস্থানের জন্য বৃক্ষরোপণ কর্মসূচিকে সফল করতে হবে।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?