Completing Story class-8: A Lion and a Mouse

A Lion and a Mouse

 A Lion and a Mouse

One day a lion was sleeping in its cave. A mouse was playing nearby. While playing, the mouse came on the lion’s body. When it came on the lion’s ear, the lion woke up and became very angry. He caught the mouse and said, “O little mouse, how dare you tease me? I’ll kill you now.

Hearing this, the mouse became frightened. It apologized to the lion and begged for its life. It said, “O lion, if you kill a little poor creature like me, it will not be a justice. Please spare my life for this time. One day I may help you in your danger.” Hearing this lion laughed. He said, “Are you strong enough to help me?”

READ ALSO

However, the lion did not kill the mouse and let it free. Some days later, the lion was caught in a hunter’s net. The lion tried hard to set himself free but all his attempts were in vain. He began to roar. The mouse heard the roar of the lion. It came to the net quickly and said, “Don’t worry, please be quite. I will cut the net with my sharp teeth and you will be free.” Then the mouse began to cut the net into pieces and set the lion free.

The lion became very grateful. He apologized to the mouse for his previous behavior. He said, “Dear little friend, you have saved my life. I’ve learnt a great lesson that even a little creature can help a big creature.”

See also  Our ethnic friends (2) class 8 bangla-translation questions-answer

A Lion and a Mouse -এর বাংলা অর্থ : একটি সিংহ এবং একটি ইঁদুর

একদিন একটি সিংহ তার গুহায় ঘুমাচ্ছিল। কাছেই একটা ইঁদুর খেলছিল। খেলতে খেলতে ইঁদুর এসে পড়ল সিংহের গায়ে। সিংহের কানে এলে সিংহ জেগে ওঠে এবং ভীষণ রেগে যায়। তিনি ইঁদুরটিকে ধরে বললেন, “ওরে ছোট ইঁদুর, তুমি আমাকে জ্বালাতন করার সাহস কি করে? আমি তোমাকে এখন মেরে ফেলব।

একথা শুনে ইঁদুরটি ভয় পেয়ে গেল। এটি সিংহের কাছে ক্ষমা চেয়েছিল এবং তার জীবনের জন্য ভিক্ষা করেছিল। তাতে বলা হয়েছে, “হে সিংহ, আমার মতো সামান্য গরীব প্রাণীকে হত্যা করলে বিচার হবে না। এই সময়ের জন্য আমার জীবন বাঁচান. একদিন আমি তোমার বিপদে তোমাকে সাহায্য করতে পারি।” এই কথা শুনে সিংহ হেসে বলল, “তুমি কি আমাকে সাহায্য করার মতো শক্তিশালী?”

যাইহোক, সিংহ ইঁদুরটিকে মেরে ছেড়ে দেয়নি।কিছুদিন পর সিংহটি শিকারির জালে ধরা পড়ে।সিংহ নিজেকে মুক্ত করতে অনেক চেষ্টা করে কিন্তু তার সব চেষ্টাই বৃথা যায়।সে গর্জন করতে থাকে।ইঁদুরটি সিংহের গর্জন শুনতে পেল, তাড়াতাড়ি জালে এসে বলল, “চিন্তা করবেন না, দয়া করে ভালো থাকুন। আমি আমার তীক্ষ্ণ দাঁত দিয়ে জাল কাটব এবং তুমি মুক্ত হবে।” তারপর ইঁদুরটি জালটিকে টুকরো টুকরো করে সিংহকে মুক্ত করতে শুরু করল।

সিংহ খুব কৃতজ্ঞ হয়ে উঠল। তিনি তার আগের আচরণের জন্য ইঁদুরের কাছে ক্ষমা চেয়েছিলেন। তিনি বললেন, “প্রিয় ছোট্ট বন্ধু, তুমি আমার জীবন বাঁচিয়েছ। আমি একটি বড় শিক্ষা শিখেছি যে একটি ছোট প্রাণীও একটি বড় প্রাণীকে সাহায্য করতে পারে।”

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?