Completing Story Class-8: Slow and Steady Wins the Race

Slow and Steady Wins the Race

Slow and Steady Wins the Race

Completing Story Class-8: Slow and Steady Wins the Race: Once there lived a hare and a tortoise side by side. The hare was proud of his quick speed and always teased the tortoise for his slow speed. In this way the tortoise was always disturbed by the hare.

One day the tortoise said quietly that they should take part in a race competition. Hearing this, the hare was much amused. He thought that this is the time to tease and ridicule the tortoise with his heart’s content. So, the hare joyfully accepted the proposal of a race competition. They fixed a date and place for the race.

READ ALSO

A judge was obviously required for announcing the result of the race competition. So, they requested a fox to do the job. The tortoise and the hare came to the starting point. The race started. The hare began to run very fast at the beginning. She ran a mile in a few minutes. She found the tortoise far behind her.

Then she stopped. She said to herself that she had gone so far from the tortoise. It’s impossible for the tortoise to reach her. So, she can take rest. After taking rest, she will run so fast and defeat the tortoise. Thinking so, the hare went to sleep in a bush. In the meantime, the tortoise was walking steadily without any pause. When he came to the bush, he saw the lazy hare lying asleep. He smiled and quietly passed by her.

See also  Completing Story Class-8: A Beggar at Our Door

A long time passed. The hare woke up. She saw that it was already evening. She immediately got up and started running. She began to run very fast. But alas! The tortoise had already gone far. She could see the goal. But the tortoise had already crossed the winning post. The hare felt much ashamed. She got a lesson of being proud. The tortoise got the reward of his sincere steadiness.

Slow and Steady Wins the Race -এর বাংলা অর্থ : ধীরগতি এবং দৃঢ়রাই সর্বদা প্রতিযোগিতায় জয়ী হয়

একসময় সেখানে একটি খরগোশ এবং একটি কাছিম পাশাপাশি বাস করত। খরগোশ তার দ্রুত গতির জন্য গর্বিত ছিল এবং তার ধীর গতির জন্য সবসময় কচ্ছপকে জ্বালাতন করত। এভাবে খরগোশের প্রতি কচ্ছপ সবসময় বিরক্ত হতো। একদিন কচ্ছপ নিঃশব্দে বললো যে তাদের একটা দৌড় প্রতিযোগিতায় অংশ নেওয়া উচিত।

এই কথা শুনে খরগোশ খুব মজা পেল। তিনি ভাবলেন, এই সময়ই কচ্ছপকে তার হৃদয়ের বিষয়বস্তু দিয়ে উত্যক্ত করার এবং উপহাস করার। সুতরাং, খরগোশ আনন্দের সাথে একটি রেস প্রতিযোগিতার প্রস্তাব গ্রহণ করেছিল। তারা প্রতিযোগিতার জন্য একটি তারিখ এবং স্থান নির্ধারণ করে।

রেস প্রতিযোগিতার ফলাফল ঘোষণার জন্য অবশ্যই একজন বিচারকের প্রয়োজন ছিল। তাই, তারা একটি শিয়ালকে কাজটি করার জন্য অনুরোধ করেছিল। কচ্ছপ এবং খরগোশ শুরুর বিন্দুতে এসেছিল। দৌড় শুরু হল। খরগোশ শুরুতে খুব দ্রুত ছুটতে থাকে। সে কয়েক মিনিটের মধ্যে এক মাইল দৌড়ে গেল। সে কচ্ছপটিকে তার অনেক পিছনে দেখতে পেল। তারপর সে থেমে গেল। সে মনে মনে বলল সে কচ্ছপ থেকে এত দূরে চলে গেছে।

কচ্ছপের পক্ষে তার কাছে পৌঁছানো অসম্ভব। তাই সে বিশ্রাম নিতে পারে। বিশ্রাম নেওয়ার পরে, সে এত দ্রুত দৌড়াবে এবং কচ্ছপটিকে পরাজিত করবে। এই ভেবে খরগোশ একটা ঝোপে ঘুমিয়ে গেল। এর মধ্যে কচ্ছপটি কোনো বিরতি ছাড়াই স্থিরভাবে হাঁটছিল। ঝোপের কাছে এসে দেখলেন অলস খরগোশ ঘুমিয়ে আছে। তিনি হাসলেন এবং চুপচাপ তার পাশ দিয়ে চলে গেলেন।

See also  বাংলা ভাষা কাকে বলে-কত প্রকার-কি কি-ভাষার বৈশিষ্ট্য

অনেকটা সময় কেটে গেল। খরগোশ জেগে উঠল। সে দেখল সন্ধ্যা হয়ে গেছে। সে সঙ্গে সঙ্গে উঠে দৌড়াতে শুরু করল। সে খুব দ্রুত দৌড়াতে লাগলো। কিন্তু হায়! কচ্ছপ ইতিমধ্যে অনেক দূরে চলে গেছে। সে গোল দেখতে পারত। কিন্তু কচ্ছপটি ইতিমধ্যেই বিজয়ী পোস্ট অতিক্রম করেছে। খরগোশ খুব লজ্জা পেল। সে গর্বিত হওয়ার শিক্ষা পেয়েছে। কচ্ছপ তার আন্তরিক স্থিরতার পুরস্কার পেল।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?