Completing Story class-8: Two Foolish Rats and a Cunning Monkey

Two Foolish Rats and a Cunning Monkey

Two Foolish Rats and a Cunning Monkey

There lived two rats in a house. They were so happy. The led their lives by stealing food from the house. One day they together stole a piece of cake. They could not divide it between thems. They started to quarrel over their share. As they could not take decision, they went to a monkey for right division of their bread……….

They asked the monkey to divide the piece of bread equally. The monkey was very clever. He thought that he got a nice opportunity to have the bread. He assured them that he would divide the bread equally between them but they must give him some.

READ ALSO

The rats agreed. The monkey began to divide the piece of bread. He put the pieces on the two sides of a balance. As the pieces were not equal, one side became lighter than other.

To make two sides equal, the monkey ate a bit off a portion from the heavier side and weighed again. But this time the lighter side became heavier and he again ate a portion from this heavier part.

The monkey continued this trick many times. The piece of cake was becoming smaller and smaller. The rats could realize their foolishness and the monkey’s trick. They requested him to return the rest of the cake.

But the cruel monkey snatched the rest portion as his service charge. The rats returned to their master’s house with heavy heart scolding themselves for their foolishness.

See also  Paragraph Class 8: A book Fair

Two Foolish Rats and a Cunning Monkey -এর বাংলা অর্থ: দুটি বোকা ইঁদুর এবং একটি ধূর্ত বানর

একটি বাড়িতে দুটি ইঁদুর বাস করত। তারা খুব খুশি ছিল. ঘর থেকে খাবার চুরি করে তাদের জীবন চালায়। একদিন তারা একসাথে কেকের টুকরো চুরি করে। তারা তাদের মধ্যে ভাগ করতে পারেনি।

ভাগাভাগি নিয়ে তাদের মধ্যে ঝগড়া শুরু হয়। তারা সিদ্ধান্ত নিতে না পারায় তাদের রুটি সঠিকভাবে ভাগ করার জন্য তারা একটি বানরের কাছে গেল।

তারা বানরকে রুটির টুকরো সমানভাবে ভাগ করতে বলল। বানরটা খুব চালাক ছিল। তিনি ভাবলেন যে তিনি রুটি খাওয়ার একটি সুন্দর সুযোগ পেয়েছেন। তিনি তাদের আশ্বস্ত করেছিলেন যে তিনি তাদের মধ্যে রুটি সমানভাবে ভাগ করবেন তবে তারা অবশ্যই তাকে কিছু দেবেন।

ইঁদুর রাজি হল। বানর রুটির টুকরো ভাগ করতে লাগলো। তিনি একটি ভারসাম্য দুই পাশে টুকরা রাখা. টুকরোগুলো সমান না হওয়ায় এক পাশ অন্যের চেয়ে হালকা হয়ে গেল।

দুই দিক সমান করার জন্য, বানরটি ভারী দিক থেকে কিছুটা দূরে খেয়ে আবার ওজন করল। কিন্তু এবার লাইটার দিকটা ভারী হয়ে গেল এবং সে আবার এই ভারী অংশ থেকে একটা অংশ খেয়ে ফেলল।

বানরটি বহুবার এই কৌশল চালিয়ে গেল। কেকের টুকরোটা ক্রমশ ছোট হয়ে যাচ্ছিল। ইঁদুর তাদের বোকামি এবং বানরের কৌশল বুঝতে পারে। তারা তাকে বাকি কেক ফেরত দেয়ার অনুরোধ করেন।

কিন্তু নিষ্ঠুর বানর তার সার্ভিস চার্জ হিসেবে বাকি অংশ ছিনিয়ে নেয়। ইঁদুরগুলি তাদের বোকামির জন্য নিজেকে তিরস্কার করতে ভারাক্রান্ত হৃদয়ে তাদের মনিবের বাড়িতে ফিরে গেল।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?