Completing Story Class-8: Who is to Bell the Cat

Completing Story Class-8: Who is to Bell the Cat

Who is to Bell the Cat

Completing Story Class-8: Who is to Bell the Cat : There was an old house in a village. A number of Mice lived in the house. They were doing a lot of mischief there. The master of the house was very annoyed and made a plan. He brought a cat. As a result, the mice could not come out of their holes.

One day all the mice sat together in order to find a way out. Different mice gave different suggestions, but none was found acceptable. At last a young mouse stood up and said, “If you kindly permit me, I can submit a proposal.” All the mice looked eagerly at him and asked him to make his proposal.

READ ALSO

Then the young mouse said, “If we tie a bell around the cat’s neck we’ll be in a position to understand when the cat is coming to the barn and then we’ll hasten into our holes. Before its coming, we’ll be able to eat as much of the cereals as we need.”

All the mice praised the proposal except the old one. He stood up and said, “I’ve no doubt in my mind that the proposal is quite good, but who’ll bell the cat?” Hearing this, all the mice began to look at one another and felt disappointed. Finding no solution, the mice eventually migrated to another place.

Who is to Bell the Cat -এর বাংলা অর্থ : বেড়ালের গলায় কে ঘন্টা বাধবে

এক গ্রামে একটা পুরনো বাড়ি ছিল। বাড়িতে বেশ কিছু ইঁদুর বাস করত। তারা সেখানে অনেক দুষ্টুমি করছিল। বাড়ির কর্তা খুব বিরক্ত হয়ে একটা পরিকল্পনা করলেন। তিনি একটি বিড়াল নিয়ে আসেন। ফলে ইঁদুরগুলো তাদের গর্ত থেকে বের হতে পারছে না। একদিন সব ইঁদুর একসাথে বসে পথ খুঁজে বের করল।

See also  অতিথির স্মৃতির গদ্যের পাঠ ও লেখক পরিচিতি

বিভিন্ন ইঁদুর বিভিন্ন পরামর্শ দিয়েছে, কিন্তু কোনটিই গ্রহণযোগ্য পাওয়া যায়নি। অবশেষে একটি ইঁদুর উঠে দাঁড়িয়ে বলল, “আপনি যদি আমাকে অনুমতি দেন, আমি একটি প্রস্তাব পেশ করতে পারি।” সমস্ত ইঁদুর তার দিকে আগ্রহের সাথে তাকালো এবং তাকে তার প্রস্তাব দিতে বলল।

তখন ইঁদুরটি বলল, “আমরা যদি বিড়ালের গলায় ঘণ্টা বেঁধে রাখি তাহলে আমরা বুঝতে পারব কখন বিড়াল শস্যাগারে আসবে এবং তারপর আমরা আমাদের গর্তে ছুটে যাব। তার আসার আগে, আমরা আমাদের যতটা সিরিয়াল দরকার ততটা খেতে পারবে।” পুরানোটি ছাড়া সমস্ত ইঁদুর প্রস্তাবটির প্রশংসা করেছিল।

তিনি উঠে দাঁড়িয়ে বললেন, “আমার মনে কোন সন্দেহ নেই যে প্রস্তাবটি বেশ ভাল, কিন্তু বিড়ালটিকে কে বেল দেবে?” একথা শুনে সকল ইঁদুর একে অপরের দিকে তাকাতে লাগল এবং হতাশ হয়ে পড়ল। কোনো সমাধান না পেয়ে ইঁদুরগুলো শেষ পর্যন্ত অন্য জায়গায় চলে গেল।

Facebook
Twitter
LinkedIn

Related Posts

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

Add New Playlist

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?